پرونده الکترونیک سلامت
پرونده الکترونیک سلامت (EHR) چیست؟
هدف از EHR یا Electronic Health Records ، تبدیل سوابق کاغذی پزشکی بیمار به اسناد دیجیتالی است. در واقع سوابق بیمارستانی و به روز شده ی بیمار در قالب دیجیتال در پرونده الکترونیک سلامت نگهداری می شود و تنها کاربران مجاز به آن دسترسی خواهند داشت.
پرونده الکترونیک سلامت (EHR) حاوی جزئیاتی از تاریخچه پزشکی، داروها، آلرژی ها، تصاویر رادیولوژی، برنامه های درمانی و نتایج آزمایشگاهی بیماران می باشد.
مهم ترین مزایای پرونده الکترونیک سلامت
EHR مزایای بسیاری دارد که می تواند به بهبود مراقبت از بیماران کمک کند. پرونده الکترونیک سلامت (EHR) همچنین پزشکان را قادر می سازد تا از راه دور و در زمان مورد نیاز با اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر، اطمینان حاصل کنند که پرونده پزشکی کامل، دقیق و درستی از بیمار وجود دارد. علاوه بر این، پرونده الکترونیک سلامت (EHR) را می توان مطابق با نیازهای هر بیمارستان، کلینیک و … پیاده سازی کرد .
مزایای پرونده الکترونیک سلامت
● سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت
● افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران
● صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل سلامت
● کاهش خطاهای پزشکی
● کاهش خطا در نسخه نویسی
● کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایشات و تصاویر تشخیصی
● کاهش آزمایشات و نسخه های تکراری
● بهبود نتایج درمان
● افزایش مشارکت بیمار در مراقبت از خویش
● تسهیل در آموزش و پژوهش
● بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت
● بهبود مدیریت بیماری های مسری
● بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی
● قابل انعطاف و قابلیت به روز رسانی
● تسهیل در فرایند ورود داده ها
● قابلیت نمایش در فرمت های مختلف
● قابلیت تبادل اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی
● یکپارچگی اطلاعات چند رسانه ای ( تصاویر، فیلم و صدا)
● دسترسی بیمار و ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی به اطلاعات مراقبت بهداشتی
● امکان بررسی سیستماتیک اطلاعات مربوط به نتایج بهداشتی
● ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی
● حذف رویه های تکراری و غیر ضروری
● مدیریت زمان (پائین آوردن زمان پذیرش ، زمان ترخیص ، زمان انتقال بیمار ، زمان ORDER نویسی پزشکان و درخواستهای پاراکلینیکی ، زمان اخذ جوابها ، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده)
● بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواستها که در حالت دستی ناخوانا و ... هست
● تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار
● ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی
● اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان
● تنظیم و تعدیل نیروها ی انسانی
● بهبود کیفی وضع خمات درمانی
● استخراج آمار واطلاعات با روشهای سریعتر
● برقراری ارتباط با سیستمهای پزشکی
● رسیدن به یک بانک اطلاعاتی توزیع شده در سطح کشور و ایجادارتباط با شبکه های بهداشت جهانی
● افزایش تعامل پذیری سیستم های اطلاعاتی
- ۰۱/۱۲/۲۲